فروشندگان میتوانند سود بسیار خوبی از محل فروش محصولات به مشتریانی که از تغذیه و نگهداری پرندگان وحشی لذت میبرند کسب کنند.
اغلب مردم از داشتن حیوان خانگی لذت میبرند. دو سوم مردم ایالات متحده خانه خود را با مخلوقات پشمالو، پردار یا پولکدار شریک میشوند.
البته بسیاری از مردم به علت آلرژی امکان نگهداری حیوانات را ندارند و یا دلایل دیگری دارند، از همین رو محبت خود به حیوانات را از طریق کمک به حیات وحش ابراز میکنند. برای بسیاری از این حیواندوستان پرندگان وحشی حیواناتی ایدهآل هستند، با این حال بسیاری از افراد که حیوان خانگی نیز نگه میدارند معمولا حیوانات وحشی را تغذیه میکنند. به همین دلیل مهم است که پت شاپها از فروش تجهیزات مورد نیاز این دسته از مشتریان منتفع شوند.
محصولات مدنظر یک پت شاپ برای پرندگان وحشی میبایست بهحدی متنوع باشد که نیازهای پرندگان وحشی متنوع را پوشش دهد.
بیل گلیسون مدیر شرکت علوم حیات وحش (Wildlife Sciences) متعقد است که تنوع در فروش محصولات برای پرندگان وحشی مهم است و فروشندگان میتوانند گزینههای متعددی از لحاظ طمعها، اندازهها، رنگها و اشکال متنوع ارائه نمایند.
پت شاپها میتوانند فرمولها و انواع متعددی از خوراک پرندگان وحشی را عرضه نمایند. رایجترین گزینه بذر است و انوع مختلفی موجود است برای مثال تخمه آفتابگردان، تخم گلرنگ و بذر دان سیاه (نام علمی: Guizotia abyssinica) که برای بسیاری از گونهها جذاب هستند.
همچنین ترکیباتی از مخلوط بذور طراحی شدهاند تا گروههای خاصی از پرندگان وحشی را جذب نمایند. حائز اهمیت است که یک پت شاپ بذور مطابق با حیات وحش و جغرافیای منطقه خود را داشته باشد. فروشگاههای مرتبط با حیوانات خانگی میبایست محصولاتی را تهیه نمایند که حاوی فیلرها نیستند. فیلر (Filler) به ارزن قرمز، ارزن طلایی، بذر کتان یا سایر بذوری گفته میشود که در بستههای دانه پرندگان مخلوط میشوند. همچنین باید فرصت را غنیمت شمرده و به آموزش مشتریان خود در ارتباط ارزش تغذیه با بذور بدون استفاده فیلرها و مواد زاید مبادرت نمایند.
شرکت گلیسون متخصص سوئت (suet) است. سوئت رتبه دوم را در تغذیه پرندگان وحشی دارد و از چربی حیوانی تهیه میشود که غذایی پر انرژی بوده و به خصوص در فصل سرما توسط بسیاری از پرندگان وحشی بخوبی هضم و متابولیزه میشود. دارکوبها (woodpeckers)، کمرکولیها (nuthatches)، چرخریسکها (Chickadees) که در میان پرندگان نغمه خوان از همه پرانرژی تر و در مقابل گرسنگی از همه کم طاقت تر هستند. کلاغان (Jays)، سارها (Starlings)، الیکاییان (Wrens)، دارخَزَکها (Creepers)، تاجیها (Kinglets) و حتی کاردینالها (Cardinals) از فیدرهای سوئت سر میزنند.
سوئتها همانند ترکیبات بذور در انواع مختلف عرضه میشوند و دارای افزودنیهایی همچون آجیل، حشرات و میوه هستند. حتی برخی سوئتها دارای عناصر مغذی شامل پروتئین و کلسیم هستند تا تخمگذاری و رشد جوجهها را تسهیل نمایند. گلیسون عقیده دارد که برای تکمیل این دسته از خوراک پرندگان مغازهها میبایست ۱۰ تا ۱۲ نوع از کیکهای سوئت را توام با بستههای چند طعمی، بسته های هدیه، کوفتههای سوئت (suet balls) و پلاگهای سوئت (suet plugs) را فراهم نمایند.
داشتن گزینههای فراوان برای مشتریان یک راه عالی برای فروش هر محصول است، بنابراین فروشندگان می بایست طیف گسترده ای از دانههای پرندگان، سوئت و سایر آیتمهای مورد نیاز همچون کرمهای خشک شده، حشرات، پلتها، آجیل و نکتارهای مغذی برای مرغ مگسها (Hummingbird) ذخیره نمایند.
علاوه بر طیف گسترده خوراک پرندگان، فیدرها هم دسته حائز اهمیتی در فروش محصولات هستند. امروزه فیدرها بیش از هر زمان دیگر دارای تنوع بر اساس سایز، طراحی و شکل و رنگ هستند. برخی برای سنجابها طراحی شدهاند، برخی میتوانند حاوی دو یا تعداد بیشتری نوع غذا باشند، بر روی پایه می توانند نصب شوند، از شاخه آویخته شوند یا به نرده های بالکن یا ایوان متصل شوند.
گلیسون میگوید: افراد مشتاق نه تنها پرندگان را تغذیه میکنند بلکه به زیبایی خانه خود کمک کرده و در جستجوی روشهای بهتری هستند تا پرندگان وحشی را جذب کنند. نصب تعدادی فیدر در یک محل میتواند یک سراب فوق العاده پرنده خلق نماید چرا که پرندگان زیادی برای خوردن اسنک وارد میشوند. در صورت امکان فروشندگان میتوانند حمام پرندگان هم عرضه کنند زیرا پرندگان بیشتری از فیدرها جذب خواهند کرد. حمام پرنده همچون فیدرها در انواع مختلف ارائه میشوند. شامل انواع گرمایشی برای مناطق سردسیر.
گلیسون میگوید: وقتی مشتریان برای ما مینویسند، اغلب از واژه “پرنده من” برای پرندگان وحشی استفاده میکنند. پرندهبازان مشتاق پرندگان وحشی را همچون حیوانات اهلی خارج از خانه خود میدانند. فروشندگان میتوانند از این امر بهره جسته و انواع گزینهها را برای آنها تدارک ببینند تا حیوانات وحشی خود را لوس نمایند.
روبین برایت (Robyn Bright) حائز درجه کارشناسی ارشد در زیست شناسی طوطی است و بیش از ۳۵ سال در زمینه فروش پرندگان تجربه دارد.